Urządzenie elektroniczne zostało zalane płynem!! Co mam zrobić??
- Jak najszybciej należy taki sprzęt odłączyć od wszystkich źródeł zasilania (sieć elektryczna, ładowarka, zasilacz, wewnętrzne źródło zasilania).
- Pod żadnym pozorem nie uruchamiać takiego urządzenia, nawet po dłuższym okresie oczekiwanie lub wysuszeniu zewnętrznym (chyba że mamy 100% pewność że płyn nie dostał się do wewnątrz urządzenia. Należy pamiętać, że notebooki nie są szczelne i przez otwory pomiędzy klawiszami lub otworami wentylacyjnymi jak również po przez gniazda typu USB, ładowania, HDMI itp. Płyn z łatwością się przedostanie.
- Jak najszybciej dostarczyć do serwisu w celu otwarcia urządzenia oraz dokonania niezbędnych napraw w najkrótszym czasie. Tu zwrócę uwagę że samo wysuszenie nie jest wystarczające. Po zalaniu płynami należy taką płytę PCB umyć z pozostałość po odparowaniu, oraz elementy narażone na dłuższy kontakt z cieczą z regenerować, żeby zapobiec dalszej korozji cyny i laminatu.
Chcę oddać sprzęt do serwisu. Jak go przygotować aby nie mieć później problemów?
Jeżeli sprzęt oddawany jest w celu naprawy lub re-instalacji oprogramowania należy:
- Sporządzić kopię zapasową ważnych danych (zdjęcia, filmy, dokumenty, bazy danych programów) na innej partycji niż systemowa lub nośniku zewnętrznym.
- Jeżeli nie posiadamy takich umiejętność należy wskazać podczas przyjęcia do serwisu gdzie takie dane się znajdują (pulpit, moje dokumenty, w katalogu programu do edycji zdjęć) oraz które programy należy z archiwizować.
- Brak takich informacji lub przeoczenie istniejących miejsc pobytu plików, wiąże się z nieodwracalną utratą tych danych, za których brak serwis nie odpowiada.
- Jeżeli sprzęt posiada jakąś usterkę techniczną typu problem z poprawnym działaniem, na przykład zawieszanie się, resetuje, wolno pracuje,
- Należy podczas przyjęcia do serwisu wskazać jakie występują problemy z urządzeniem. Częstotliwość ich występowania. Przy jakich czynnościach najczęściej występują np. podczas przeglądania Internetu, podczas oglądania filmów lub innych czynności.
- Należy podczas przyjęcia do serwisu wskazać jakie występują problemy z urządzeniem. Częstotliwość ich występowania. Przy jakich czynnościach najczęściej występują np. podczas przeglądania Internetu, podczas oglądania filmów lub innych czynności.
Mój komputer się nie uruchamia! Co mogę z tym zrobić? Występuje pięć definicji znaczenia zdania „komputer się nie uruchamia”
- Po włączaniu zasilania i przyciśnięciu przycisku nie występuje żadna reakcja ( główna definicja tego zdania)
- należy sprawdzić czy na pewno mamy poprawnie włączone zasilanie
- czy nasza ładowarka (przy laptopach) nie jest uszkodzona wizualnie i jeśli mamy możliwość to sprawdzić czy działa (można spróbować w innym urządzeniu pod warunkiem tych samych parametrów tj. takiego samego napięcia przeważnie 19v . Oraz istotniej biegunowości wtyczki).
- następnie wypiąć wszystkie źródła zasilania typu sieć, ładowarka, wewnętrzna bateria. W takim stanie odczekać kilka minut oraz próbować włączyć urządzenie bez podłączania do prądu ( taki zabieg uwalnia ładunki z układu zasilania i odwiesza sprzętowo urządzenie, oczywiście jeżeli w tym tkwi problem). A następnie podłączyć do zasilania i spróbować uruchomić sprzęt.
- Jeżeli wyżej wymienione zabiegi nie pomogą, należy dostarczyć urządzenie do serwisu.
- Po włączaniu zasilania i przyciśnięciu przycisku. Komputer się uruchamia słychać pracę wentylatorów, zaświecają się kontroli i na tym poprzestaje, brak obrazu na matrycy lub monitorze (sprzęt nie „wstaje”)
- tu procedura taka sama jak w punkcie 1 tyle ze bez pierwszego i drugiego podpunktu.
- tu procedura taka sama jak w punkcie 1 tyle ze bez pierwszego i drugiego podpunktu.
- Po włączaniu zasilania i przyciśnięciu przycisku komputer wyświetla obraz ale:
- Nie ładuje się system operacyjny – prawdopodobnie uszkodzeniu uległo samo oprogramowanie, dysk twardy lub jego kontroler
- Nie uruchamia się system, ale występuje jego ładowanie po czym się zawiesza się lub resetuje – możliwą usterką jest wina samego oprogramowania lub jego zainfekowania, ewentualnie uszkodzony któryś z podzespołów typu pamięć, karta Wifi lub karta graficzna.
Tu nie występuje możliwość naprawy w własnym zakresie, sprzęt należy dostarczyć do serwisu.